Mani Gyenes

Născut pe 3 martie 1984 în Satu Mare, Emanuel Gyenes a reușit să ajungă în cei 15 ani de motociclism cel mai titrat pilot român când vine vorba de competiții care se desfășoară în afara asfaltului și în același timp singurul care a reușit să câștige un raliu de Campionat Mondial indiferent că este vorba de competiții pe două sau patru roți.

Emanuel - Mani _ Gyenes. Foto: Bogdan Paraschiv
Emanuel – Mani _ Gyenes.
Foto: Bogdan Paraschiv

După ani în care a concurat în Campionatul de Enduro al României sătmăreanului i s‐a ivit posibilitatea de a participa la Red Bull Romaniacs. Dacă 2004 a însemnat participarea la prima competiție în care sunt prezenți și piloți de talie mondială (RBR), 2007 a fost pentru Mani anul în care a ajuns la Dakar și la International Six Days Enduro (cea mai veche competiție de enduro recunoscută de Federația Internațională de Motociclism, în 2012 se desfășoară a 87‐a ediție). Datorită evoluției de la ultima ediție africană a Dakar‐ului (locul 46 la general și 9 la debutanți), Mani este cel mai bine clasat român la debutul în acest raliu. Participarea la ISDE se rezumă în palmaresul său cu obținerea medaliei de argint.
În 2008, datorită lui Marcel Butuza, Mani Gyenes intră în Vectra Racing și câștigă o probă specială în Raliul Faraonilor, etapă din Campionatul Mondial de Rally‐Raid. Datorită victoriei la clasa Producție din Raliul Marocului din 2009 (etapă din Campionatul Mondial de Rally‐Raid), se poate spune că Mani este românul cu cel mai bun rezultat în raliuri fie că este vorba de două sau patru roți.

Trofeul primei victorii la clasa Maraton - Dakar 2011. Foto: Marian Valentin Burlacu
Trofeul primei victorii la clasa Maraton – Dakar 2011.
Foto: Marian Valentin Burlacu

Pe plan internațional, Mani mai are trecute în palmares două victorii la Red Bull Romaniacs clasa Expert și un loc doi la clasa 450 cmc a Dakar Series Central Europe Rally.
Pe plan intern Mani Gyenes a devenit de 7 ori campion al României la endurocross și de 8 ori la enduro.
Sezonul 2011 a însemnat pentru pilotul Vectra Racing victoria la clasa Maraton în Raliul Dakar (Argentina‐Chile).
În cel mai dificil rally‐raid din lume Mani s‐a mai clasat pe locul 18 la general și pe 4 în trofeul Amatorilor (aici sunt incluși toți piloții care nu reprezintă în mod oficial un
constructor).
În 2012 Mani a izbutit a doua clasare consecutiva in primii 20 de rideri din Dakar încheind raliul pe locul 17.
Din lipsa bugetului a fost constrâns să renunțe la rally-raid pentru două sezoane și a revenit în Dakar în 2015 cu sprijinul Autonet Motorcycle Team. Avându-i alături pe cei care l-au însoțit și în primele ediții din America de Sud a raliului, respectiv membrii echipei tehnice de la Vectra Racing, Mani a izbutit încă o victorie la clasa Maraton (al doilea titlu din carieră) și s-a clasat pe 21 la general.

Mani pe o speciala din Mauritania in primul sau Dakar - ianuarie 2007. Foto: Maindru
Mani pe o speciala din Mauritania in primul sau Dakar – ianuarie 2007.
Foto: Maindru

Repere din palmaresul internațional

2005 – locul 1 Red Bull Romaniacs clasa Expert Team, coechipier Laszlo Olah,
2006 – locul 1 Red Bull Romaniacs clasa Expert Team, coechipier Laszlo Olah,
2007 – locul 9 la debutanți, locul 46 la general și 18 la clasa Producție în Raliul Dakar,
-Medalie de argint la International Six Days Enduro – Chile,
-locul 9 clasa Pro a Red Bull Romaniacs,
2008 – locul 2 clasa 450 cmc Dakar Series Central Europe Rally,
locul 14 clasa Pro a Red Bull Romaniacs,
victorie de speciala in Raliul Faraonilor (Campionatul Mondial de Rally‐Raid), locul 6 în clasamentul general,
2009 – locul 2 clasa Expert Single Red Bull Romaniacs,
locul 1 clasa Producție a Raliului Marocului (Campionatul Mondial de Rally‐Raid), locul 8 în clasamentul general,
2010 – locul 9 clasa Pro a Red Bull Romaniacs,
locul 4 clasa Super Producție +450 cmc în Raliul Tunisiei (Campionatul Mondial de Rally‐Raid), locul 8 în clasamentul general,
2011 – locul 1 clasa Maraton raliul Dakar,
locul 18 în clasamentul general al raliului, locul 4 în trofeul Amatorilor (aici sunt incluși toți piloții care nu reprezintă în mod oficial un constructor),
2012 – locul 17 clasamentul general al raliului Dakar
2013 – locul 2 clasa Expert Single Red Bull Romaniacs
Medalie de argint la International Six Days Enduro – Sardinia
2015 – Victorie in Dakar la clasa Maraton, locul 21 la general;
– Medalie de argint la International Six Days Enduro – Slovacia;
– vicecampion de endurocross al Ungariei.

Repere din palmaresul intern

2005 – Campion al României la Enduro,
2006 – Campion al României la Endurocross,
2007 – Campion al României la Enduro,
Campion al României la Endurocross,
2008 – Campion al României la Enduro,
Câștigător al Romanian Extreme Adventure,
2009 – Campion al României la Endurocross,
2010 – Campion al României la Endurocross,
Campion al României la Enduro,

2012 – Campion al României la Enduro, Campion al României la Endurocross
2013 – Campion al României la Enduro, Campion al României la Endurocross
2014 – Campion al României la Enduro, Campion al României la Endurocross
2015 – Campion al României la Enduro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *